fredag 23 maj 2014

Allt om min löpning


Jag blev utmanad av LöparFia för några veckor sedan att svara på frågor om min löpning. Hög tid att få det gjort.

Här är min vardagsslinga. Tre varv blev det sist. 16,6 km.

Vilken löpare är du?
Just nu är jag den sökande löparen. Efter en efterhängsen skada så håller jag nu på att testa mig fram till en nivå som passar mig samtidigt som jag gör prehabträning. Frågan är hur långt jag kan springa? Kan jag springa både långt och fort? Trail är jag nyfiken på men vad säger kroppen då? Men en sak är säker jag är en löpare som njuter allt mer av att springa långt. Efter 15 km börjar magin …

Hur länge har du löpt?
Faktum är att jag sprang en hel del utan att jag betraktade mig som en springande människa. Jag hade noll självförtroende som barn när det gällde fysisk aktivitet. Jag var en fegis som inte vågade klättra i träd eller hoppa i vattnet från bryggan, det vill säga när andra tittade på. Ensam gjorde jag allt möjligt. Likaså löpte jag. 13 år gammal anmälde jag mig på eget bevåg till minimarathon, tränade ensam i spåret i skogen, utan att någon kompis visste. Jag tror att jag sprang 3,7 km på 21 min.

Hur mycket löper du per vecka? 
Begränsat på grund av skadan. Jag tar ett långpass per vecka samt ett kortare pass med lite mer fart. Jag vågar inte lägga på intervaller ännu. Känslan i benen bestämmer.

Vilket är ditt feelgoodtempo? 
Det kan varierar så oändligt från dag till dag. Det kan vara 5.10 men när det gäller längre distanser så säger jag 5:30. Under 5:00 tycker jag är tufft att hålla en längre sträcka.

Vad måste du ha med dig på ett pass? 
Garmin. Puls och tempo måste jag bara ha koll på.

Varför springer du? 
För att njuta av naturen och fylla på med glad energi.

Har du någon gång ljugit för att springa?
Det händer rätt ofta att jag inte talar om exakt varför jag inte hinner till en viss tid, måste gå från ett möte, eller inte kan stanna så länge på en fest eller något sådant. Träning och löpning är prioriterat i mitt liv och det är inte alla som förstår det.

Hur ofta köper du löparskor? 
Alldeles för sällan. Nu har jag köpt ett par i år och ett par förra året och jag kommer snart att köpa ett par som funkar under swimrun. Innan dess hade jag skorna säkert i fem år innan det blev nya.

Var och hur handlar du din löputrustning? 
Jag har inga rutiner kring det eftersom jag historiskt lagt väldigt lite pengar på min träningsutrustning (gymmet har fått allt). Men nu har jag köpt några prylar via nätet men också i butik. Ofta är det en tacksam present till mig … Känns väldigt lyxigt att få något fint och vara fin även när jag tränar.

Dygnets bästa springtid?
Kväll. Gärna sommarkväll. Men också vinterkväll när alla andra sitter inne och myser och det är kallt, mörkt och riktigt bistert ute. Jag tror att jag skulle springa med bra resultat på natten.

Hur ofta tävlar du? 
Första loppet på hundra år var hösten 2012. Sedan dess så har intresset vuxit för lopp. Blir jag bara helt bra i benet så kommer ni se mig vid både den ena och andra startlinjen …
Vilken är din favoritdistans? Jag avskyr att springa kort och hårt och när jag sprang en halvmara i Kalmar för ett par några veckor sedan så … jag var i himlen!

Har du ett mantra som du rabblar när du blir trött i huvudet? 
”Stolt och stark!” ”Det här är bara en kort stund av ditt liv.” Eller … ”nu är det bara milen kvar, det klarar du alltid.”

Springer du helst i grupp eller ensam? 
Helst med min älskling. Helst långt med min älskling. Det är så fina stunder fulla med vänskap, skratt, pepp och värme.

Hur återställer du dig efter ett lång pass?
… där har jag nog en hel del att lära! Tänker inte ens i de banorna. Vila? Äta?

Vilken snabbhetsträning föredrar du? 
Progressivt, öka när jag börjar bli trött.

Vilket lopp drömmer du om att springa? 
Just nu drömmer jag bara om att få löpa smärtfritt.

Vilken kändis skulle du villa löpa med? Jag är inte så mycket för kändisar. Men jag gillar Petter allt mer. Mer för det han gör, står för och kämpar med, än för musiken. Jag kan identifiera mig med honom en smula.


Snabbsnören ingår i en triathlets utrustning.
  PS. Jag försöker bygga om här på bloggen men det är inte min starka sida så håll ut ...

8 kommentarer:

  1. Åh så himla snygg bild på dig högst upp, kul med nytt :) borde också tag i min blogg och göra lite nytt! :)

    Trevlig läsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina! Det gäller ju att ingjuta lite power i sitt träningsmentala. En snygg bild gör sitt. :-)

      Radera
  2. Kul att få läsa om din löparhistoria!

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt att läsa såna här listor! :-)
    Och fiiiin bloggen blivit!!

    Kram M

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa. Du hade så bra svar på frågorna som jag inte tyckte jag kunde ge vettiga svar på.

    SvaraRadera
  5. Kul att "lära känna" dig lite bättre. :)

    SvaraRadera
  6. Hahaha sprang du oxå minimaran 1987??? Det gjorde jag med!!!😅

    SvaraRadera