måndag 18 januari 2016

Träningsfinal varje helg

Ännu en helg avklarad som har erbjudit ... ännu mer tid för träning!! För en del låter det crazy att se helgen som veckans stora träningsmöjlighet, för många andra är det helt naturligt. 



Så här kan det se ut när jag och trainern har en date.


När helgen kommer så öppnas det massor av möjligheter att få till bra pass. Som till exempel det där första 2-timmars trainerpasset som jag gått och dragit på.
Målet var att få det gjort innan julen var över men på grund av en kombination av rädsla för tristess och respekt för min kropp och vad den klarar just nu så har jag skjutit på det.

Helgens många minusgrader ökade motivationen att stanna inne och långpassa, istället för att tassa runt ute och frysa halvt ihjäl. Så se där! Tjoho!!!! Det räckte för att jag skulle sitta upp på sadeln med ambitionen att cykla 2 timmar med lätt ansträngande känsla. I did it!! Och efteråt var jag verkligen grymt nöjd, nästan på samma sätt som när man kommer i mål efter ett lopp och är helt slut, glad och stolt!

Jag satte som mål att hålla god kadens, 90. Effekten landade på i snitt 130, lite mer under den första delen och lite lägre de sista 30 min för att inte köra slut på mig helt och fullt. Det ser jag som ett bra långpassupplägg.

Känslan var god trots att jag inte kände mig som mitt starkaste jag. Motståndet var för lätt för att utmana benen men jag är ganska dålig på att hålla hög kadens (jag trampar hellre tungt, då tycker jag att jag lättare kan hänga med när jag klungkör och det går fort) så att trampa 90 i hela två timmar det utmanade och är bra träning för mig. Jag trampade på och benen höll sig fräscha hela tiden. Men jag blev trött. Värmen inne och vätskeförlusten är påtaglig, men jag drack två hela flaskor och fyllde på med ny energi efter 1 timme.

Simmat har jag också gjort under helgen. Med gula stora paddlar på uppdrag av simcoachen. Paddlarna satt på halva passet (1800 m), uppdelat på två tillfällen, totalt 900 m och det bet. Jag kommer bli en hulk om jag ska simma med det där motståndet framöver!
Jag simmade även med fokus på att börja draget långt fram, sträcka mig och inte sjunka med handen och tappa 10-20 cm av draget. Det känns betydligt tyngre så jag tror att det betyder att det gör susen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar