lördag 13 april 2013

Hjältarna under TEC100

När jag vaknade i morse tänkte jag genast på hjältarna som anmält sig att springa
det helt galna loppet Täby Extreme Challenge – TEC 100. 
Regn! Efter fem  månader av snö och kyla så regnar det för första gången på länge och det på samma dag som de här urstarka löparna bestämt sig för att springa 16 mil och en kilometer. Svindlande långt.

Ultralöpare. Klockan 10.00 i morse gick starten för TEC 100, 16 mil långt lopp.
Strax före starten klockan 10.00 var jag där och tjuvkikade lite lätt nyfiken på vilka de är, de där människorna med vilja av stål och beslutsamhet att inte ge upp. Samanbitna, fokuserade och glada och väldigt insprugna, det är min slutsats. Man kunde nästan ana alla de hundratals mil som satt sig i de starka benen och kropparna. Det här är löpare som vet vad de ger sig in på, vilka kläder som de trivs bäst i och hur de ska tackla varven runt den 10 km långa banan. 16 gånger på raken!

När de tävlandes ryggar långsamt försvann i mellan träden stod jag huttrandes under ett paraply och tittade beudrande efter dem. Nej, i dag blir det ingen löpning för mig. I morgon visar prognosen sol och då blir det 20 km eller möjligen lite mer. Jag har lärt mig att lyssna på formen i kroppen och unnar mig att ta en lugn dag och inte hetsa mig själv till gymmet eller ut i löpspåret.

I dag blev det fokus på barnens träning, en skön promenad med familjen i det våta med trots allt milda vädret. Pluss en lyxig fika! När jag går och lägger mig ikväll då är de fortfarande där ute och nöter, med pannlampa, löparna som antagit utmaningen Täby Callange Extreme. Vilken imponerande insats!

Bästa fikat. Det finns på Delselius hemma på Värmdö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar