fredag 18 september 2015

Varför är nyttiga övningar så tråkiga?

Visst har du också en lista på "bordeövningar" som ligger och skaver i bakhuvudet men som måste göras för att undvika skador eller stärka upp någon svag länk. Så här ser min ut:

 

Edith somnade lagom till passet var över!


Bakisda axel
Höfter
Baksida lår
Fötter & tår
Knipövningar
Mammamageövningar

Listan tenderar ju inte att bli kortare med åren verkar det som. Tvärtom. Nu har jag fått addera mammamage övningarna till min tråkträning.

I gymmet så måste jag alltid tvinga mig att jobba med de små musklerna vid skulderbladet för att undvika min tendens till att axlarna faller fram. Jag gör ett ryck då och då och ser verkligen skillnad, men så vips är jag där igen och ser hur skrivbrdstimmarna har satt sina fula spår och framförallt så vet jag att om jag inte tränar alls så får jag ont av mitt skrivbordssittande. Det blev jag varse nu under graviditeten när jag inte tränade lika mycket som tidigare. Plötsligt dök gamla smärtor upp, smärtor som varit borta sedan 10 år när jag köpte mitt första medlemskap på ett gym.

Samma sak gäller det övningarna som ska hjälpa mig att slippa ny skada i vänster underben. Där är det höfter och fötter som jag borde jobba mer med.

I onsdags var jag på Mammamageträning i gruppform. Ett jättetrevligt upplägg som leds av en certifierad mammamageinstruktör som heter Elin Mexter och finns i Upplands Väsby norr om Stockholm. Hon tar emot sju mammor per grupp, man har med sig sin bebis, tränar lugnt och fokuserat och sedan bjuds gruppen på lunch och får tid att prata lite bebis och träning. Dessutom ingår 45 min individuellt samtal där Elin undersöker eventuell diastas och guidar så att man verkligen aktiverar rätt muskler. Bara att maila henne om du tycker det låter intressant.

Mitt pass blev mest en trevlig social aktivitet. Passet börjar mitt i Ediths sovtid på förmiddagen så jag fick vagga bebis istället för att utföra övningarna. Men jag hoppas på bättre tur nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar