tisdag 6 oktober 2015

Sömn, mat, sol och sedan träning

Just nu tankar jag massor av energi ur hösten – utomhus i solen! Dessutom prövar jag mig fram för att hitta hur stor mängd träning som blir lagom just nu.

 

 



Blir vilan för kort, så blir jag trött och måste vila en dag extra. Det vill jag helst undvika. Därför prövar jag mig fram just nu hur stor mängd som är lagom . Dubbelpass som ger två timmars träning under en dag verkar vara för mycket för babymamman. Förra veckan simmade jag söndag förmiddag, sprang långpass söndag eftermiddag, körde 45 min på trainern måndag morgon med efterföljande styrka – det drog massor av energi uppe på bebislivet så jag blev tvungen att lägga in vila på schemat istället för den tänkta träningen de följande två dagarna. Och äta!

Jag äter MASSOR just nu!!! Jag känner att jag behöver precis lika mycket energi som under träningen för vättern förra våren. Då skrapade jag kollegernas rester från deras tallrikar när vi lunchade eller bad om backning på standradportionerna (som i Stockholm ofta är anpassade till stillasittande skrivbordsfolk som vill äta ett par salladsblad och inte folk som tränar hårt)  Och jag måste äta kolhydrater varje måltid för att inte få darriga ben och tunga ögonlock.

Maten smakar så gott!! Det är fördelen. Att helamma och träna en del är också en ekvation som ska gå ihop, det säger sig självt. Och jag har gjort upp en enkel regel. Sova och äta först, träna sedan. Sovit lite sämre = träna lite lugnare. Och för det mesta går det bra. Men ibland inser jag inte hur trött jag egentligen är. (Min söta lilla bebis är så gla i mat och närhet och hon äter en hel del nattetid, tillslut vet man inte om man sovit eller varit vaken mest hela tiden.)

I går började jag veckan med att njuta av att ha huset för mig själv vid frukost, en utvilad och nöjd baby samt att få starta veckan med en stund på trainern. Resten av dagen, fram till familjen var samlad, spenderade vi ute i solen på promenad. Innan läggdags hann jag med en sväng till simhallen och betade av 1200 m i dämpad belysning till stoft avslappningsmusik ... Jag får väl skylla på tempot på musiken att jag inte lyckades beta av alla längder med den fart jag hoppats på. Jag körde 20x50 m med starttid 1:20 + 100 m insim och 100 m avbad. Kroppen och framförallt hjärnan jublade under varje meter! Älska simning!!!!



1 kommentar:

  1. Jösses, dubbelpass kan ju få vem som helst att bli trött. Ta det lugnt. ;-)
    Amma tar ju massor av enerig. Tränar man på det, förstår jag att man behöver äta massor. GÖTT! :-D

    Kram M

    SvaraRadera