torsdag 7 januari 2016

Trivs i gymmet just nu

Jag har sett det hända många i min närhet. Blicken blir klar och strålande. Hållningen rakare och stoltare. Självförtroendet växer och välbefinnandet som fortplantar sig till både vardagsliv och arbetsliv går nästan att ta på. Det finns så mycket att vinna på att bygga en starkare kropp.


I gymmet får jag dessutom sällskap av mina barn.


Först måste jag bara säga: ÅH SÅ HÄRLIGT ATT VINTERN ÄR HÄR! SNÖÖÖÖ!!!! Tjoho!! Här i Stockholmstrakten har vintern tagit ett ordentligt grepp om landskapet. Det är kallt och gnistrande vitt och ger löften om skidåkning till helgen.

Men just nu tycker jag det är mest givande att gå till gymmet. Jag kan inte låta bli att springa fort på löpbandet ett par, tre eller fyra kilometer och sedan fokusera på känsla, teknik och att få kontakt med musklerna bland de fria vikterna.

Jag har hittat ett gäng övningar som boostar ben och rumpa på ett brutalt sätt och ett gäng övningar med fokus på rygg och axlar med specifika övningar för simningen.

Däremellan kör jag övningar så jag åtminstone en gång i veckan har jobbat igenom hela kroppen. Det ger mig inte bara tillbaka min styrka och muskelmassa som jag förlorat under graviditeten, det gör även gott för självförtroendet. Att bära barn, föda och brottas med spädbarnstidens sömnrubbningar smyger in en känsla av skörhet emellanåt. Man är helt enkelt inte sitt snyggaste och starkaste jag och där är styrketräningen guld värd. Men jag känner av att jag har passerat 40. Inget kommer gratis och jag upplever att det tar längre tid än jag är van vid.

Men jag har ingen brådska. Jag njuter under tiden av känslan av att jag orkar med det jag vill i vardagen, att det går lätta att lyfta i och ur vagnen ur bilen. Att jag orkar storhandla till familjen, bära matkassar och 8-kilos bebis i bilbarnstol och gå långpromenad i snö med vagn. Jag klarar allt detta långt mycket bättre än för 16 år sedan när jag hade småbarn sist.
Det gör mig stolt!


Så här steker vi ägg här hemma ... vaaarje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar