tisdag 14 maj 2013

Forskning som skrämmer

Att sitta är dödligt. Lika dödligt som att röka. Det visar ny forskning. Och det spelar ingen roll om man tränar hårt flera timmar i veckan om man sitter ned vid ett skrivbord hela dagarna.


En app som plingar två gånger per timme får Karin att resa sig från sin kontorsstol när hon sitter försjunken i sitt avhandlingsarbete på Universitetet i Göteborg.
Jag gjorde en intervju för ett par dagar sedan med en forskare som studerar vad som motiverar vanliga motionärer och vilka faktorer som kan få igång folk att börja röra på sig. Hon sa till mig:

– Folk har nog inte riktigt förstått hur farligt det verkligen är att sitta. Det har inte blivit tillräckligt känt. Och nej ... tyvärr så är varken du eller jag heller förskonade, trots att vi tränar mer än vi vilar. Vi sitter hel dagarna på ett kontor.

Boksläpp. Colting och Jojje Borsén sitter nog väldig sällan. Kul att lyssna på dem.


Det här blev upptakten till vilda diskussioner på min redaktion. Jag uppträdde som en jobbig chef och talade om för alla att det är viktigt att stå och jobba. Jag tror att det bet på 50 procent av folket. Och nu har jag själv stått mer än halva dagen, både idag och igår. Och det går riktigt bra!

Så jag står på jobbet och vilar här hemma. Jag är inne på vilodag nummer 2. Det känns nästan lite pinsamt att säga att jag har haft ofantligt ont i mina benhinnor. Rackarns halvmara! Men nu har jag gjort efterforskningar och kommit fram till följande:

1. Jag har trappat upp träningsdosen en smula (men bara en smula) för fort.
2. Jag har gamla och dåliga skor. Nu blir det nya!
3. Jag bör stretcha vaderna mer och göra tåhävningar.
4. Man ska inte springa när det gör liiiite ont. Man kan cykla, simma, styrketräna.
5. Höga klackar ska stå i graderoben när benhinnorna gör ont.

Och det här med att stå ... Två gånger i timmen ska man bryta sittandet och det verkar som ett hett tips till alla oss som tycker att hälsa och att ta hand om sig själv, är viktigt att prioritera.

1 kommentar:

  1. Aaaotch, vad jag kände mig träffad... Har ju höj- och sänkbart bord, men använder det sällan. SKÄMS på mig! :-(

    SvaraRadera