fredag 3 maj 2013

Laddat & klart

Pastaladdning, pep talk och ett stort glas vatten


I dag snålar jag inte på kolhydraterna.


Kan en fredag bli mycket bättre än så? Nope. Tror inte det. Måste dock erkänna att jag historiskt sett har haft ett annat fokus på fredagkvällarna än löpning.

I morgon är det dags för mig att springa mitt första halvmaraton, Kungsholmen Runt, 21,1 km. Mina tidigare erfarenheter av löptävling är (man kan väl säga att det har varit lite glest mellan loppen. Det har funnits tid att utvecklas ... hehe):

  1. Minimaraton, 1988. Jag var 14 år. Sprang i en blå sweatshirtoverall  som var på tok för varm. Jag tror att loppet var 3,2 km och att jag sprang på ca 21 min. Taktik: ta de väldigt lugnt i början så att jag skulle försäkra mig om att orka hela vägen. Det gjorde jag.
  2. Tjejmilen, 2003. Jag hade aldrig sprungit en hel mil innan loppet. 59 min blankt och min dotter som var tre år var superstolt över mamma som fick guldmedalj. Funktionärerna sprang fram till mig vid mållinjen och sprutade vatten i mitt ansikte med en blomspruta. Jag var också helt svimfärdig av ansträngning.
  3. Hässelbyloppet, 2012. 10 km på den överraskande tiden 51:03. Jag var nog den enda som sprang loppet utan klocka och att hålla koll på mellantider och blev helt chockad när jag närmade mig upploppet och insåg att det fanns en chans att klara det under 50 min, med det gjorde jag inte.
Tja, och på den vägen är det liksom. Jag som inte brukar ta tid på mig själv har börjat springa under vintern i olika tempon som tex 5:30 tempo, 5:00 tempo och till och med 4:30 tempo. Jag har dessutom kommit fram till att jag är bekväm i 5:13 tempo. Benen faller bara in i den takten så  därför har jag bestämt mig för att satsa på att lägga mig i 5:00 tempo från början i morgon och se vart det leder.

Det enda orosmomentet inför morgondagens lopp är att jag inte har några bra skor. Jag kommer att springa i ett par gamla, väl insprugna med också väldigt tunga skor.

Summan av detta är ganska enkel:

Jag går upp imorgon. Käkar en god och rejäl frukost med min älskling som också ska springa, drar på mig löparkläderna och sen ska jag bara ha kul! Håll tummarna!

Start: Kl 12:05


Efter jobbet. Nummerlappshämtning på Runner's Store på Vasagatan.

2 kommentarer:

  1. Heja heja heja heja!!! :) ha det så kul imorn!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina!! Jag kör och hoppas på det bästa!! Trevlig fredagkväll!

      Radera