lördag 7 juni 2014

Team Nimbratt tränar för Amfibiemannen

Dagens fokus: Team Nimbratts första swimrunträning inför Amfibiemannen. Hellasgården var full av badande familjer och löpare. Det kändes heeelt normalt att springa runt iförd våtdräkt, chockrosa badmössa, paddlar och med en lina knuten runt magen ...

 
Hehe ... det här är ju jätteskoj att springa runt bland folk så här.

Jag har bestämt mig för att träna fokuserat inför Amfibiemannen. Jag vill få till mycket tid i vatten, öva upp och nedstigningar i vatten och allt fippel med utrustning.
Tack vare långhelgen så kändes det som att det fanns gott om tid för både träning, fixa lite hemma och göra lite andra saker och framförallt testa att springa och simma i våtdräkten fullt ut.

Vid Hellasgården har kanal 3-kända och triathleten Erika Rosenbaum swimrun träningskvällar varje torsdag. Roger har varit där och kört och eftersom han kan banan så var det ett perfekt ställe för mig att testa min nya utmaning.

Syftet med dagens träning var:
  • Uppleva löpning i våtdräkt.
  • Känna hur det känns att kasta sig i (gå i) vattnet och börja simma efter löpning med hög puls.
  • Simma och springa med en lina mellan mig och Roger.
  • Testa att hantera utrustning.
 När vi kom fram till sjön pekade Roger på berget på andra sidan:
– Ser du berget älskling med de två masterna. Vi ska simma dit och sedan springa över berget och ner på andra sidan. Där är nästa simning.

Haha!!! Det kändes heeeelt galet att bara komma på en sådan idée. Men visst jag testar, tänkte jag.

– Och här hoppar man i vattnet, fortsatte han och pekade framför sig och jag insåg genast att swimrun handlar inte om att vada i från någon välordnad strand. Nix. Här är det stockar, stenar, näckrosor och annat jox att brottas med. Precis som det är ute i naturen.
Härligt!!!

Jag körde i mina rosa Adidas-skor igen och konstaterade när jag snörde på mig dem att de sitter jäkligt bra på foten, de är lätta och har inte mycket material som kan suga åt sig vatten ... inte helt fel med andra ord.

Jag började springa med våtdräkten öppen i ryggen, paddlar på baksidan av händerna, mössa och glasögon i ena handen.
Det gick bra att springa. Däremot är det betydligt meckigare att med långt hår får på sig mössan i farten med glasögon och paddlar i händerna. Badmössan måste nog sitta på redan från början.

Vattnet var 18 grader så det fanns inget att klaga på och jag simmade på. Trasslade in armarna i linan ett par gånger men bara efter någon minut förstod jag att den måste löpa från midjan upp över en axel och löpa när huvudet.
Fördelen är att jag som ligger efter slipper navigera (som jag är urusel på). Det är bara att simma ända till jag simmar in i Roger, då är vi framme.

Efter första simningen gick det brant uppför. Brant på riktigt. Det gick knappt att springa.
Pulsen skenade. Sen gick det uppför igen men det kändes härligt att få jobba med kroppen.
Våtdräkten öppnade jag i ryggen, det var varmt men inte tokvarmt och jag känner mig hyfsat rörlig i min dräkt. Badmössan satt på. Nedför flög jag över stock och sten så mycket jag vågade. Jag var tvungen att bromsa Roger som drog mig i luften på väg ned och jag fick lite för mycket extra fart av den draghjälpen. Men om jag övar upp det så kommer vi bli som raketer ...

Snart var det dags att plaska i vattnet igen.
Det kändes bara härligt. Lite vilsamt att få lägga sig ner och simma. Får man de här simpauserna kan man ju springa rätt hårt emellan .... tänker jag spontant. Men man får väl se. Nästa gång ska jag springa och simma lite hårdare.
Och jag var inte rädd. Jag simmade på. Det gick jättebra.

Team Nimbratt är på g!!!!

– Vi ska simma till andra sidan och springa över det där berget älskling.

Så här ser en äkta amfibieman ut! Avklippt dräkt. Extra dragkedja fram.

Jag tager vad jag haver och hoppas att inte min våtdräkt får revor i terrängen.
Långhelg och frukost ute. Härligt!

11 kommentarer:

  1. Spännande att se hur det kommer att gå! Heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Andreas, det tycker jag också! Tack för pepp.

      Radera
  2. Wow vad tuff du är, det verkar galet jobbigt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite tufft men det gäller att bara lita på sin förmåga.

      Radera
  3. Så otroligt bra gjort Helena! Allt handlar om inställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sitter massor i huvudet. Så jag tränar det lika mycket som kroppen.

      Radera
  4. Grymt bra!! Blir lite nervös när jag läser, detta ska jag också göra, jag och min partner kommer kanske inte hinna träna något med varandra innan, men jag hoppas det kommer gå bra ändå! :) måste prova hur det är att simma i skor och springa i våtdräkt :) tack för inspirerande läsning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inget att oroa dig för Lina. Du är ju så tävlingsrutinerad. Det är dock lite meck med all utrustning. Jag tror att det är bra att fundera igenom vad man själv tror kan funka.

      Radera
  5. Häftigt! Förstår att du tyckte det kändes galet... Men grymt jobbat! :-)
    Kram M

    SvaraRadera
  6. Grymt! Du är en riktig tuffing. Undrar när jag ska komma över min vattenskräck? Hyperventilerar så fort jag får på mig våtdräkten ju... ;)

    SvaraRadera