måndag 23 juni 2014

Tjuvtränat inför Vansbro Triathlon

Jag har tjuvtränat idag, trots att Clas Björling, arrangör av Vansbro Triathlon, mycket klokt pushade lite extra för vila och förberedelse på Facebook. Det blev 15 km löpning i riktigt spöregn med syfte att påminna benen om vad löpning handlar om.

 

Helt igenom dyngsur. Ullstrumpor på fötterna satt perfekt i kylan.

Triathleten Clas Björling som ligger bakom det populära Vansbro Triathlon, ett halv ironmandistanslopp, verkar hur go och charmig som helst. På loppets facebooksida har han med jämna mellanrum lagt ut långa välmenande träningstips inför tävlingen. I dag skrev han om det förmodade ganska kalla vädret och hur det bör hanteras samt detta tips:

Får ni punktering på loppet så måste ni laga den själv, så istället för att göra er trötta genom att tjuvträna nu sista dagarna så lägg tiden på att lära er fixa en punka istället, spelar ingen större roll om det tar 2 eller 10 min för er, utan bara att ni kan så ni slipper bryta tävlingen för en enkel punktering. Jag har inte sökt själv men det finns säkert bra klipp på youtube som ni kan titta på, nu är det inte läge att skjuta på det längre då jag vill ha er alla i mål !!! 

Man kan ju inte annat än falla som en fura. Så otroligt sympatiskt skrivet och jag känner mig genast hundra gånger tryggare och lugnare inombords inför lördagens utmaning.

Men jag var ändå tvungen att ge mig ut i regnet för att känna på löpstatusen. Och jag känner mig ganska säker på att jag hinner återhämta mig innan lördag.
Så trots att midsommarens urusla väder fortsätter och regnet hällde nedför skyn så gav jag mig ut. Jag brukar ju gilla lite tuffa förhållanden men idag ... burr ... fasiken vad kalla regndropparna var. Men humöret och löplusten vände redan efter 2 km. Bilarna fick stänkas bäst de ville. Det kändes underbart att springa. 1 mil är inga problem. Det gick lätt och tempot så här en vanlig måndag i backiga Gustavsberg landade på 5:10. Sedan sänkte jag farten. Vaden gjorde sig påmind.

Väl hemma igen efter 15k var det så gott att dra av sig de helt genomblöta kläderna, krypa in i duschen och kommendera sonen att ge min vad förebyggande massage.

2 kommentarer:

  1. Härligt! :) Jag har fixat mig ett hjul jag ska öva slangbyte på, pjuh, det är min värsta skräck och få punka! Men nu måste jag ta mig i kragen och lära mig :) Klickade hem en neoprenluva idag också, rädd för kylan i vattnet! Hoppas vi hinner ses innan loppet och peppa varandra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har övat på att byta slang och jag vet att jag kan men det är svårt. Jädrans pillrigt att kränga på däcket och använda kolsyrapump. Men i skarpt läge så tror jag att jag får till det. det är bara att göra ett försök.

      Radera