torsdag 27 november 2014

Hämtar kraft på en Robinsonö

Jag har inte försvunnit från jordens yta eller simmat vilse ... jag har semester i solen på en äkta paradisö. 


Kvällspromenad runt ön. Härlig stämning, doft av eld och regnskog.

För första gången någonsin så har Roger och jag semester utan barnen och vi VILAR! Vi cyklar inte 10 mil, springer inte långpass eller kör ett triathlon.
– Det är ju omväxlande att sitta här mitt emot dig, kika upp och se dig läsa en bok. Det är nog första gången, sa jag precis till Roger och vi skrattade gott.

Riktigt trevligt är det också! Men imorgon har vi fullspäckat schema. 06:00 på morgonen så är det avfärd ut på havet, vi ska spana efter delfiner i soluppgången. Sedan ska vi tillbaka hem till dykcentret där vi bor, käka lite frukost och sedan iväg igen med båt för att gå i land och titta på ett vattenfall högt upp i bergen. Därefter blir det grilling, bad och snorkling på någon av alla de robinsonstränder som finns här runt om Puerto Galera där vi bor.

Att ordna en hel dag med utflykter, båt, personlig service och egen kock kostar inte mycket här. Dessutom känns det kul att skapa arbetstillfälle åt dem som jobbar här och som ständigt är på jakt efter nya sätt att tjäna sitt uppehälle.

Filippinerna är fantastiskt, livskraftigt och på sina håll otroligt fattigt. Det sätter saker och ting i ett nyttigt perspektiv att se de svårigheter som den fattiga befolkningen kämpar med här till vardags och samtidigt se deras glädje i ögonen ... Om det skulle jag kunna skriva hur mycket som helst. Men det här är ingen reseblogg och jag är ju inte heller resereporter  (Okej då ... bara ibland :-))... så jag behärskar mig och bjuder på några bilder från dagens lugna äventyr.

Detta är på riktigt. Färgerna är klara och allt är otroligt vackert.

Dagens aktivitet: Rogers dyk. På väg med tuber till båten.
Lastar båten som bara ligger precis utanför dykcentret där vi bor.

Lyckat dyk medan jag låg på båtrelingen och solade. Perfekt!

Dykning i världsklass säger de som vet.



1 kommentar: