söndag 9 november 2014

Powermusiken som ger mig lätta ben

Starka positiva upplevelser fäster starkt i minnet. Med viss musik i örat kommer just den låten förevigt vara kopplad till lyckan du kände just då och där. Detta kallas betingning och kan vara riktigt användbart om man medvetet vill öka lusten till tex löpning.

 

Musik kan stärka löpkänslan.

Jag har en dryg timmes lång spellista på Spotify med låtar som betyder något extra för just mig på ett eller annat sätt. Nästan samtliga väcker känslominnen från riktiga lyckostunder som jag upplevt under de senaste åren. En del är kopplade till träning eller löpning som till exempel Rihannas låt "Diamonds" från 2012 som jag och Roger lyssnade på i bilen på väg hem från mitt första löplopp på 10 år eller så och jag hade överraskat mig själv och alla andra genom att prestera långt bättre än tippat.

Det var en fantastisk stund där i bilen. Jag satt trött och stolt, full av endorfiner med höstsolen som värkte in genom vindrutan och vi hörde låten för första gången. Jag satt i bilen bredvid Roger min nyfunna kärlek och musiken präntades djupt in i mitt hjärta. (Även om jag tycker att det finns många bra mycket bättre och intressantare låtar än just den här.)

Nu mera är "Diamonds" en riktigt power-låt som lyfter mig ur dagar när jag hellre vill ligga kvar i sängen, den ger mig energi att ta tag i surdegar på jobbet och den ger mig extra fart i benen när jag är ute och springer med musik i lurarna.

Andra låtar som jag samlat har jag upplevt vid målgång under ett lopp, vid någon riktigt efterlängtad depå, en solig fredagkväll på stan efter jobbet eller under en hel solig sommar.

Låtarna tillsammans har burit mig många löpmil, genom regn, kyla och även burit fram mig på skidor.

Den här helgen har varit stressig. Kalas, fix och trix. Det var läge för en löptur med musik. Kort för att tiden inte räckte men det var ett måste att klämma in en kort runda. Jag drog igång min powerspellista, tassade i väg ut förbi mina grannars hus och redan innan jag lämnat min egen gata spred sig välbefinnandet och gåshuden över kroppen!

Min välbekanta löparvy kan också framkalla gåshud. Allt handlar om goda minnen.

4 kommentarer:

  1. Håller med, musiken kan göra så himla mycket där ute på turen, gåshud som sprider sig längs med kroppen när minnena ploppar upp! :)

    SvaraRadera
  2. Min mobil la av under löprundan igår. 3 km där jag var tvungen att höra på mitt eget flåsande... Musik gör mycket för löpningen. Med favoritmusiken i öronen kan man orka hur mycket som helst! Men även otroligt nyttigt att vara utan ibland, märkte jag. :)

    SvaraRadera
  3. Jag springer aldrig med musik. Jag kanske borde göra det....... *funderar*
    Jag har däremot tonårsminnen som är kopplade till låtar! Och en låt som jag ALLTID tänker "Body pump" när jag hör. Även om jag inte har kört body pump på många år... Haha! :-)

    PS. du har en utmaning hos mig.
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också flera Body Pump-låtar i kroppen. Hör jag dem så kommer jag till och med ihåg koreografin till den, tror att det var BP53 dvs för måååånga år sedan. Galet!!!
      Utmaningen antagen. Sätter genast igång med den!

      Radera