tisdag 26 maj 2015

Rundtrampsanalys med Team Snabbare


Träna musklerna att arbeta runt hela pedalvarvet så att rundtrampet blir effektivare och mjukare så att det blir lättare att prestera med mindre energiåtgång. Det är tanken med att lägga in rundtrampsträning då och då i cykelträningen.

 

Pål noterade att Rogers högra knä tar en annan bana än vänster.


Som proffs är det säkerligen en naturlig del i träningen. Som motionär kanske det inte är lika självklart varför man ska träna specifikt på att förbättra sitt rundtramp när man cyklar.

När jag köpte en rundtramsanalys, tröskeltest och förslag på träningsupplägg, utfört av Team Snabbare och Pål Török i present till Roger var jag inte helt hundra på varför det var en bra idé. Men efter att ha varit där så känns det solklart:

– Med ett bra rundtramp och bra ankling kan man prestera samma effekt och fart med så mycket som fem slags lägre puls. Och så klart kan man utnyttja rundtrampsfördelen till att istället för att sänka pulsen vid samma fart/effekt, istället ha samma puls men högre fart/effekt, förklarade Pål, som gav Roger 90 min full uppmärksamhet där han även bjöd frikostigt på tips och granskade sittställning, stabilitet och annat med sitt tränade öga.

– Du lär dig också att trampa med båda benen lika mycket, vilket är ganska ovanligt bland cyklister, sa Pål och konstaterade att Roger arbetade mycket mer med vänster ben än höger trots att höger ben visade sig vara grymt mycket starkare i slutet av tröskeltestet när han fick lägga i tyngre växel och pressa fram sina sista krafter.

– Pannbenet är det verkligen inget fel på, konstaterade Pål och det har jag ju sett vilka resultat det kan pressa fram ...

Jag själv, som satt bredvid och bara tittade lärde mig en hel del och kände att några minuters enbensrundtramp inte är så dumt att lägga in varje vecka. När jag tränade inför Vättern förra året använde jag "rundtrampsfokus" när jag blev trött och för att verkligen klara att hänga med i klungans tempo när jag dippade.

Roger verkade nöjd med sitt pass med Pål och tyckte att det överträffade förväntningarna.

Plankan på rätt sätt.

Tröskeltest, tufft, ensam, utan musik ....

Stärk sätet, tipsade Pål och visade övningar.


1 kommentar:

  1. Så intressant! Jani sa åt mig när vi cyklade för ett par veckor sedan att jag alltid någonstans i mitt cykelpass ska träna rundtrampet, lossa ena foten och trampa med ett ben i taget, då märkte jag hur knixigt det var att få ett jämt tryck, så väldigt bra att öva på som du säger! :) Kul, spännande och nyttigt med analyser! :)

    SvaraRadera