fredag 12 april 2013

Lyckorus x 3



Dagen började med en riktig jackpott

Lyckorus 1
I hissen upp till förlaget stöter jag på en kollega som av en slump berättar att han tävlat i sprint på elitnivå och bland annat tävlat i SM. Nästa sekund har han erbjudit sig att titta på mitt löpsteg och lägga upp ett träningschema, bara för att han tycker att det är lite kul att hjälpa till! Är folk så snälla på riktigt?

– Kan du komma till Katrinebergs IP nästa måndag så kan vi köra lite på banan och se vad du gör för maxtid på en kilometer?
Tackar man nej till ett sånt erbjudande?
Inte en chans! Klart jag kommer till den där idrottsplatsen och springer det snabbaste jag kan!

Lyckorus 2
Efter jobbet var det dags årets bästa after work! Date med simläraren Trotte i bassängen på Forsgrenska vid Medborgarplatsen. 
Bästa fredags after worken, crawllektion!
Trotte stack till mig ett par simfenor och sen var det bara för mig att visa mina färdigheter efter veckans övande.
Jag fick genast min belöning: Han tyckte jag var redo att börja med armtagen!
Tjohoo!!

Efter ett par iviriga vändor i barnpoolen fick jag avancera till en bana i vuxenbassängen. Där väntade nya utmaningar – en massa folk som varken vill bli påsimmade eller hindrade av en vilt plaskande nybörjare i snabbbanan. Här gällde det att skärpa sig.

Ett djupt andetag, koncentration och så ett distinkt frånskjut mot poolkanten med båda fötterna. Rak och fin, som ett spjut sköt jag genom vattnet. Efter ett par sekunder börjar jag kicka, öppnar ögonen, gör en ansats till att ta mina första armtag och då – plötsligt får jag syn på den kaklade bassängbotten som sluttar brant ner mot 3 meters djup! Hjälp! I samma ögonblick slår min vattenrädsla klorna i mig kombinerat med en gammal höjdrädsla. Jag får svindel medan jag stirrar ner i djupet – och så krampar vaderna!

Vatten, är inte det farligt?
Flämtande plaskar jag tillbaka till Trotte som ler lite förstående.
– Jag ville se hur du skulle hantera lite stress. Det blev lite mycket att tänka på nu och stressen gör krampen värre. Det är precis som det ska vara, säger han lungt och skrattar med ögonen.
Innan lektionen är slut har jag besegrat alla instinkter till panik och klarat dagens prov.

Jag får godkänt på alla punkter och på övertid visar Trotte hur jag ska lägga till andningen uppe på allt jag lärt mig.
Det går så där. Men när min simlärare säger att vi har gått sjukt fort fram och att jag sköter mig väldigt bra blir jag gladare än på mycket länge. 

Lyckorus 3
Utanför simhallen får jag hoppa in i min älsklings bil och får skjuts hem. Vi har haft barnvecka båda två, på varsin sida om stan, och inte setts på flera dagar.
Stolt berättar jag om mina framsteg och att jag gjorde det i dag:

Jag anmälde mig till Stockholm Triathlon, Olympisk distans!


Never quit!
I can!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar