söndag 12 maj 2013

Lätt att falla för crossfit

Högt tempo. Nya tunga övningar varje gång. Mjölksyra och charmig tävlingsanda i gymlokaler i klassisk Rockystil. Jag skulle lätt kunna falla för den populära träningsformen crossfit.



Johan & John kör mjölsyratest på Crossfit Nordic vid Odenplan i Stockholm.

Gråa i ansiktet. De två killarna Johan och John som visde mig ett exempel på hur crossfit kan gå till körde hårdare än jag sett någon köra, någonsin. I dag var på på Crossfit Nordic för att prata med Johan om motivation för en artikel som jag håller på att jobba med. Och i ett crossfitgym blir just begreppet motivation och drivkraft extra intressant. Hela lokalen var fylld av mjölksyra, ren smärta och lika mycket glädje. En i mina ögon väldigt vinnande kombo.

Men, mitt motiv till besöket var enbart att vara åskådare. Och det stod jag fast vid trots att John erbjöd sig att skrapa ihop träningskläder och en plats brevid honom och Johan när de skulle köra sitt mjölksyra test.

De här två killatna siktar på SM. I dag körde de kort men hårt. Så här såg setet ut:

250 meter rodd
15 svingar med 32 kilos kettlebell
25 burpees
15 svingar
250 meter rodd

När klockan startar har de 8 minuter på sig att fixa hela setet.

Andra omgången hjälper kompisarna till och peppar.

I ärlighetens namn vågade jag inte ge mig in i de här tuffa övningarna efter morgonens cykelpass som tömt mig på energi. Jag vaknade strax efter 06.00 med sikte på att ge mig ut på Ingarö senast 07.30. Frukost och sen iväg. Body Pump-benen skrek i protest och strax innan Brunn fick Roger punktering. Så jag fick mig en klockren lektion i verktyg och slangbyte.

Innan vi var hemma igen hade alla moln hunnit skingra sig på himlen och dessutom hann ett "jäklar-anamma-nu-ska-jag-ta-mig-tusan-träna-cykel" vakna i mig. 35 kilometer, visserligen dagen efter jag kört pump men oj vad trött jag var! Och den här tjejvättern är ju inte långt borta. Nu blir det prio cykel ett tag!

Morgonpigg. Lite kyligt så det blev långa ärmar och ben.

Inga sura miner. Punka fixas snabbt och lätt.

Lite trixigt att få i slangen, men det tog max 5 minuter.



1 kommentar: