lördag 18 januari 2014

Lycka är 2 km skidpår

Tänk vad ynka 2 km skidspår kan gör en lycklig! Ända in i själen! Äntligen har snön kommit och jag kastade mig ut på konstsnöspåret i Täby tillsammans med ungefär en miljon Stockholmare i alla åldrar.

Förväntansfull inför 2 km spår! Man tager vad man haver och det var helt underbart!


Vinterveckan i Sälen är slutsåld för första gången i historien. Alla ska köra Vasaloppet och ingen snö hela Mälardalen och väldigt dåligt även norröver. Fram till nu. I dag kunde jag äntligen plocka fram skidutrustningen – och nej, jag var inte ensam.

I dag packade jag in skidorna och begav mig till ett Jarlabanke, konstsnöspår i Täby som erbjöd 2 km preparerat med två slingor spår som var heeeelt nerlusade med folk. Några av dem var barn. Galet! Men kul. Och oj vad folk njöt. Det var en fröjd att se!
Trots att det bitvis bildades lämmeltåg av längdskidlöpare i spåren så gick det förvånansvärt bra att åka. Jag gnetade på, varv efter varv och skrapade ihop 14 km.

50 mil skidor är tydligen lämpligt att nöta in i kroppen innan man ger sig på Vasaloppet. Jag har lyckats skrapa ihop 5 mil i Bruksvallarna plus mina 14 km fram till i dag. Inte mycket att hurra för. Även om jag nu inte har mitt träningsfokus på skidor, utan triathlon, så känner jag mig en smula besviken. Jag hade hoppats på snö tidigare så jag skulle ha lite bättre möjlighet att komma in i skidandet men, nu är det som det är och jag ser fortfarande framemot Öppet spår och dagarna jag och Roger ska spendera i Sälen.

Så hur ser planen ut? Det ett som är säkert: Här ska nötas mil!
Störst chans att bli lite bättre har jag kanske om jag fokuserar på att träna lite teknik och balans. Jag har nog mycket att vinna om jag hittar en bra rytm och flyt i skidandet.
Staka bör jag också satsa på och sen får vi se.

Jag körde Tjejvasan på 3 timmar blankt förra året så jag räknar med att vara ute 9 timmar och så länga har jag aldrig sportat tidigare. Perfekt med lite uthållighetsträning!

Hela Stockholm på plats!
Analys av den här bild: Jag TAR ju inte I!! Jag måste öka!
Snart kommer slingan vara dryga 5 km.
Proppfullt med bilar. Tänk vad lite snö gör med folk.

5 kommentarer:

  1. Ser riktigt härligt ut! Underbara bilder.
    Men ja, vill du ha just tempo (och inte socialåka) så ser det ut som du kan ta i lite mer.... Hehe! ;-)

    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, haha ... jag tror att jag körde på eller??? Bilden ser ju ut att visa något helt annat.

      Radera
  2. Låter härligt! Kan förstå att så många skyndade dit.

    SvaraRadera