fredag 3 januari 2014

Styrka & fart

Jag tänker mycket på fart just nu. Ni vet – jag vill ju bli snabbare både som löpare och cyklist. 

 

Lediga, slappar, gör inget särskilt, tränar och fikar lite då och då.

Utan snö, med plusgrader, gröna gräsmattor och grådis då blir det en hel del löpning för att hålla humöret uppe.
I vanliga fall skulle jag jubla över den milda vinter och den förlängda löpsärsongen men med Vasaloppet inplanerat för först gången i mitt liv så börjar det kännas allt mer nervöst. Hur ska det bli?

Än så länge har jag inte riktigt våga tänka tanken fullt ut men tänk om det blir väldigt dåligt med snö mellan Sälen och Mora och jag måste ta mig igenom loppet på dåliga spår utan riktigt skidträningen ... 9 mil kan bli väldigt plågsamt på det sättet!

För att slippa tänka på detta scenario så springer jag fortare än vanligt och funderar på vilka styrkeövningar jag behöver satsa på för att stärka upp mina svaga länkar i löpningen.

Därför har jag under de senaste två dagarna utmanat mig själv genom att genomföra ett intervallpass, 5 km löpning med intervallerna:

8x200 meter i 4:08 tempo

Nu är det gjort och nu är det bara att fortsätta att bygga långsamt härifrån.

Dessutom har jag jobbat ben i gymmet: 
Squats
Benpress
Step up på bänk med 2x5 kg hantlar
Utfall med medicinboll + rotation

Jag har gett mig själv i läxa att läsa på vilka övningar som är bra och relevanta för både löpning och för att bli en starkare cyklist. Med triathlon i hjärtat så har gymmet fått en helt ny funktion i mitt liv. Jag läste också nyligen i en triathlonbok att kvinnor har mycket att vinna på att satsa på styrka året om under sin triathlonträning. Jag är glad över att jag redan har gymvanan i ryggraden. Det ska jag utnyttja nu.

10 kommentarer:

  1. När du kör dina intervaller 8*200 meter, vad kör du för vila mellan? Gå, jogg, stå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linnéa! Jag joggvilar alltid men efter den här farten som är en rejäl utmaning för mig så hoppade jag av bandet och stod och pustade 10 sekunder innan jag hoppade på igen. Totalt 1 min vila.

      Radera
  2. http://urplay.se/Produkter/178779-En-bok-en-forfattare-Senior-power Ta dig tid att höra på detta så blir du ännu mer motiverad Helena. Kör hårt, du är bra!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kicki! Sååå nyttigt att se och höra. Det är bara att fortsätta köra!

      Radera
  3. Vi får verkligen hålla tummarna att snön kommer in och lägger sig över Sverige snart. Mitt skidhjärta gråter verkligen stort just nu över att snart behöva åka hem från fjällen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Anki, det är så tråkigt verkligen. Jag som blev nykär i snö och skidåkning förra året tycker den här vintern känns riktigt tråkig. Det är både dyrt och tidskrävande att åka norrut ... Men en tur till får det bli.

      Radera
  4. Jag är ju personligen ganska nöjd över barmarken, men förstår absolut hur du tänker! Hade jag tänkt åka vasaloppet hade jag också velat ha snö... ;-)

    Håller tummarna för DIN skull att det blir lite snö snart.
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du resonerer ;-). Därför kan jag verkligen rekommendera att införa skidåkning i livet. Det förvandlar vintern till något härligt och trevligt.

      Radera
  5. Whaaoo, nu först såg jag den främte hästskoformen på din vänstra deltoideus... Får jag till att kommentera nu tro..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du är galen! :-) Fina latinska namn, kan dem inte men jag tror jag förstår vad du menar! (Härligt med pepp!!!)

      Radera