onsdag 19 juni 2013

Visualisering i vattnet

Tankens kraft är stor. Skillnaden mellan ett simpass när jag känner självförtroende och när jag känner mig ofokuserad och tvivlar på mig själv är markant.



Huvudstabadet i eftermiddag.

Fokuserat, med kraftfulla armtag, längd efter längd. Snyggt och häftigt.
Det var killen i simbanan bredvid som simmade precis så idag när jag var i Huvudsta efter jobbet. Inte jag. Åh vad jag önskar att jag vore där. Nu!!

– Föreställ att du ligger där i bassängen och slappnar av. Tänk dig in i känslan och ta med dig den erfarenheten ner i vattnet.

Det var Fredrik Weibull som gav mig de rådet i dag när jag pratade med honom i kväll om att använda sig av tankens kraft för att prestera bättre. Han har doktorerat i idrottspsykologi och i visualiseringsupplevelser och skrivit en bok som heter Träna tanken – en bok om mentala föreställningar i idrotten .

– Inom idrotten liksom näringslivet strävar folk efter att prestera så bra som möjligt. För att kunna göra det är det viktigt att må bra och trivas med det man gör. Det är också viktigt att känna sig själv och ha verktyg till att kunna hantera olika situationer på ett bra sätt, menar Fredrik.

Solen sken, vattnet var behagligt och som vanligt var det härligt att få rensa huvudet efter jobbet med ett träningspass. Jag simmade en del. Svalde lite vatten. Spottade och fräste och bytte några ord med andra triathleter som var där.

– Det går fort det där, sa jag till killen med den snygga tekniken när han stannade och kollade sin klocka.

– Jag är glad om jag klarar en längd. Jag är här och övar, förklarade jag.

– Det gör jag med. Det viktigaste är att det är härligt här i solen, under tiden, svarade han.

Klok kille det där! Han simmade dessutom i våtdräkt och jag hade inte ens dolmen med mig. Så jag är ändå rätt nöjd med den längder jag fick till.


Jag vet ju hur det  känns när det blir bra känsla i vattnet. Jag ska lyssna på Fredrik och visualisera den känslan här hemma. Efter nästa simpass ska jag berätta om det har haft någon effekt.



Mitt startnummer till Medieruset idag fick jag överlämna till min kollega Malin på grund av mina benhinnor. Ska bli spännande att få höra hur snabbt hon sprang – hon tävlade ju ändå under mitt namn under loppet!!! Och det förpliktigar så klart!!! (Hehe)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar