tisdag 30 juli 2013

Extra flyt i bassängen

Efter sol kommer regn! När jag klev ut genom entrén på jobbet idag så blåste det friskt och regnet öste ner. Efter en del våndor bestämde jag mig för att byta dagens triathlon-träning mot ett rejält bassäng pass. Det blev en hit!

Det är inte givet att det blir solsken under själva tävlingsdagen. Tvärtom. Det är ju Sverige vi talar om och under 2012 års upplaga av Stockholm Triathlon stod jag med paraply bland åskådarna. Därför hade det inte varit helt fel att verkligen satsa på triathlon träning just idag, när regnet öste ner och vinden som visserligen var ljum, friskade i. Så jag vet vad det handlar om att tävla i regn.

Men efter en del velande beslöt jag mig för att unna mig själv bassängträning. Inomhus. Jag vill vara rädd om mitt själförtroende och inte riskera ett rejält nederlag som sätter allt i gugning igen.

Det visade sig vara helt rätt beslut. Jag fick bassängen i Gustavsbergs Simhall nästan helt för mig själv. Jag var rustad med dolme och paddlar men ingen våtdräkt med hjälpande flytkraft.
Först 100 metrarna blev jag riktigt flåsig. Men hornen växte fram. Jag testade några längder med dolme och paddlar för att hitta rätt läge vid vattenytan och sedan simmade jag längd efter längd envist. Paddlarna fick ligga vid kanten. Dolmen lika så. Och till slut fick jag in ett fint flyt, pulsen gick ner och jag koncentrerade mig på vattenläget och att glida på varje armtag.
Rytmiskt. Så kraftfullt det bara gick tog jag tag i vattnet och ville inte sluta. Sååå härligt!!

Tjejen i banan bredvid var snabb och jag fick någon att tävla mot i mitt stilla sinne. Jag bestämde mig för att inte vara långsammare ... Hehe!

65 min sim, jag tappade räkningen på hur många längder jag körde! Men kroppen var trött. Jag kände mig nöjd och glad när jag kilade jag ut till bilen, genom regnet! Nu måste jag i vattnet snart igen jag får inte tappa den goda känslan.

PS. Jag är helt såld på simtekniken Total Immersion – TI, kanske för att jag är ljusår bort ... Så snyggt!

 


PS2. Efter sol kommer regn ... Har haft två underbara semesterveckor med strandhäng och sol. Nu jobbar jag och vips kommer regnet! Det är inte alltid som jag har sånt flyt ... hehe ...

Jag och min dotter som är sugen på Ungdomsvasan i vinter! Så kul!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar