tisdag 2 juli 2013

Triathlonträning andra försöket

Simma. Cykla. Springa. I dag stod mycket på spel för min del. Efter mitt första triathlonförsök med nedslående resultat var målet att skapa en annan känsla under racet och framförallt i vattnet.

Beredd och nervös. Men jag njöt av den trevliga stämningen.

Jag har haft en gnagande känsla hela dagen inför kvällens triatholnträning vid Sjöhistoriska. Det har gått tre veckor sedan jag gjorde mitt första försök att simma, cykla och springa efter varandra och jag överraskades av kaoset i startfältet och att paniken låg precis under ytan och lurade så länge jag befann mig i vattnet.

För att undvika samma scenario hade jag utarbetat en krigsplan:

1. Komma i riktigt god tid innan starten.
2. Göra allt för att hålla nere stressen under dagen på jobbet.
3. Lägga 15-20 min på insim innan starten för att vänja mig vid temperaturen i vattnet och bevisa för mig själv att jag kan crawl.

Målsättning: Klara simma crawl en mindre del av sträckan. Ha roligt och fokusera inåt.

Jag kom i god tid. Nervös. Förväntansfull. Oj vad jag vill göra det här och vad galet det är att jag skapat en känsla av att det är massor som står på spel ... Jag vill bli triathlet. Jag vill simma och känna mig lugn. Jag kommer inte att ge upp.

Så fick jag syn på ett gäng superkittade tjejer med proffs utrustning, tempocykel, tempohjälm, armvärmare. De var super coola och satte fart på nervositeten igen!! De var ju precis som krigsmålade krigare i sin utrustning. Pimpade med stenhård min bara för att skrämma slag på fienden ... Mig!! 

Hehe ... vilken värld detta är!! Jag älskar det! Men så såg jag hur fint vattnet glittrade. Människorna som bytte om till sina våtdräkter, snackade, peppade varandra och vips! Allt fick en helt ny ofarlig dimension.

Jag höll mig stenhårt till min plan. Hoppade i vattnet som var grymt kallt, simmade, fokuserade på att hitta lugnet. Andades, Peppade mig själv. Och så gick starten.

Och vilken skillnad! Jag crawlade mycket längre än jag vågat hoppas på. Jag kom långt ifrån sist. Jag hade till och med ett par stora starka karlar strax bakom mig (det boostade mig en del måste jag erkänna) men det allra viktigaste var att jag upptäckte hur mycket energisnålare det är med crawl jämfört med bröstsim. Det lönade sig att simma lungt crawl istället för att toksimma bröst! Vilken upptäckt.

Det bästa med kvällen var ändå att min kompis Mia dök upp med nya och fin våtdräkt och lysande orange badmössa och simmade så fint tekniskt. Vilken inspirationskälla. Det var hennes första triathlon och hon var hur grym som helst.
Dessutom sprang jag och kände INGET, inte det minsta lilla, i benet! Äntligen!!!! Vilken kväll!

Mina prylar ligger också beredda.


Grymmaste träningskompisen!


4 kommentarer:

  1. Grymt och kunna ha tillgång till detta, bra träning! Skönt att simmet kändes bra och underbart att benen kändes okey :) härlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en förmån ha tillgång till de här kvällarna med experter på plats! Otroligt kul och inspirerande och till stor hjälp! Du får komma och köra nästa gång du är i Stockholm.

      Radera
  2. Vad härligt! Känner igen de där med bröstsimmet. Det var så kallt på tävlingen att jag fick en chock. Fick bröstsimma och det tog något vansinnigt på benen för mig. Inte alls som när man crawla :/ kram ifrån Anna overenskommelsen.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kämpar på Anna! Det ska nog bli rediga triathleter av oss också!!

      Radera