torsdag 7 november 2013

Fokus på Body Joy

Ingenting är viktigare än att fokusera om man vill bli framgångsrik. Och det spelar ingen roll vad det handlar om; karriär, konst, musik eller bygga en snabb, stark (och snygg) kropp.


Den här tavlan som summerar träning på ett bra sätt.


Min triathlonsatsning har kostat mig mitt gymfokus och (enligt mig) mina tidigare starka och snygga axlar och armar, lite rumpa också tyvärr ... Jag har tappat en del av gymmusklerna den här säsongen men jag har byggt en hel del andra användbara muskler. Så starka ben som jag har nu , sedan jag började cykla, har jag aldrig haft.

Mitt huvud har dessutom varit strängt upptaget med att hålla simskräcken i schack, att klura på landsvägscyklingens alla mysterier och vänt och vridit på alla tänkbara scenarier inför det där stora triathlonracet som jag körde i augusti.

Jag har saknat min styrketräningsrutin och de där stunderna av total fokus inåt, på känslan av styrka och mindfullness när omgivningen försvinner och huvud och kropp samarbetar kring uppgiften att utföra en viss styrkeövning.

För att få goda resultat i gymmet krävs det en hel del huvud, kunskap och koncentration. Mer än vad man kanske kan tro.

I dag var mitt mål i gymmet att jag skulle göra varje rep till passets bästa, och varje set till lika bra. Jag tog hjälp av speglar och kopplade bort allt som är potentiella stressmoment i vardagslivet: jobb, biltrassel, julplanering, bolåneräntor osv, osv. Jag fokuserade på nuet. På att få tillbaka styrkan, de snygga axlarna och locka fram lite skön pump i både triceps och biceps.

10 min rodd som uppvärming, 50 min styrka med så många basövningar jag kunde komma på och så avslutade jag med 10 min core.
Resultat: Total välbefinnande, trötta muskler och en känsla av av gymfokuset, så här inne på tredje veckan med regelbunden gymträning, är på god väg tillbaka.

------------------------

Jag shoppade några julklappar till min 14-åriga dotter på Nelly.com och hittade den här toppen ... den får bli min morot. I sommar ska jag ha den och då ska axlarna vara tillbaka!

Ibland ger fåfängan bästa träningsmotivationen.

4 kommentarer:

  1. Låter som ett bra mål :) tror det kommer gå hyfsat fort om du en gång haft muskler är de lättare att bygga upp :)

    SvaraRadera
  2. Mål och målfokusering är som sagt nycklarna till mycket.
    Riktigt snyggt linne i alla fall. Kommer sitta perfekt på dina snygga axlar i sommar! :)

    SvaraRadera
  3. Med ett tydligt mål kommer man långt!! Snygg tavla förresten! :-D

    SvaraRadera
  4. Håller med dig till punkt och pricka; att fokusera är så otroligt viktigt. Inte bara för framgång, utan för mig även som stresshantering. Att gå till gymmet efter/under en rörig dag och koppla bort allt är bästa sättet för mig att sedan kunna komma tillbaka till "verkligheten" och ta itu med saker och ting. På ett bättre och mer effektivt sätt :)

    Sådana linnen är verkligen tuffa med ett par axlar till. Vill se bildbevis till sommaren ;)

    Keep up the Good <3

    SvaraRadera