söndag 13 april 2014

Tankar om meningen med träning

Upp tidigt. Kallt och grått ute. 3 punkor på en och samma runda. Dåligt samvete och tappat fokus. Läskigt trixiga väggar med hål, lera, grus och starka kastvindar och så en och annan ilsken tutande bilist ...

Härlig och glad känsla efter dagens kaoscykling!

Dagens cykelträning var en mental utmaning men självklart är inte världen svart eller vit. De var även väldigt vackert med alla hästhagar, lantliga miljöer. Och supporten jag fick när tredje punkan var ett faktum var oslagbart varm och vänlig. För att inte tala om alla glada miner när vi väl avverkat våra 10 mil och skämten om rekord i punkteringar, jobbig motvind och extra många minutrar i sadeln, det var ju hur trevligt som helst.

Men dagens tur satte igång tanker om mål och mening och funderingar till vad jag vill ha ut av min träning egentligen. Jag satt där i sadeln med värkande och trött kropp och grävde djupt efter kraft inne i mig själv. Åh vad jag önskade att de där tio milen bara ville ta slut. Efter dryga kilometern fick jag första punkteringen och blev en smula stressad och tappade fokus. Kroppen kändes plötsligt trött och seg. Motvinden var riktigt jäklig.
När det var tre mil kvar så konstaterade jag för mig själv att pressa mig till max, både tidsmässigt och kraftmässigt för att slita som ett djur (och stå ut med en del hets), det är inte vad jag vill få ut av min träning framöver.

Nu vill jag göra Klassikern så fine. Jag måste cykla massor och pressa mig till en hel del obehag. Men i framtiden? Nix!!! Jag vill njuta. Jag vill göra det jag känner för. Jag vill ut mer i skogen, uppleva naturen och jag vill gärna träna med prestigelöst folk. Och just nu kan jag inte tänka mig en bättre person (självklart kan jag komma på mängder av annat trevligt folk) än min Roger. Han som så gärna vill att jag ska köra Amfibiemannen med honom trots att han kan välja någon som är mycket starkare och snabbare. Han säger bara:
– Älskling! Jag vill ha en trevlig dag i skärgården med dig!

Det är där jag hittar själen, kärnan, "the spirit" i det aktiva livet som jag älskar. Det är där jag ska befinna mig framöver och gärna löpning, tritahlon, swimrun och cykling! Men njutningen och lusten ska gå först.

PS. Jag har fått jättefiffiga rehabövningar av en grymt sympatisk sjukgymnast. Hon hittade en del svaga länkar som jag jobbat på under några dagar bland annat knas med mina fotvalv. Jag får återkomma om det och igår .... sprang jag 13 km!! Känner inte ett uns i benet idag!!!

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att benet kändes bra! (Lite avis blir jag). ;-))
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. O jaaa Malin! Jag vet att jag snackat mycket om det men nu har hoppet runnit tillbaka. Jag ska göra ALLT som sjukgymnasten ber mig om!

      Radera
  2. Åh, känner igen mig så! Läste ditt inlägg först nu, men har i stort sett skrivit samma sak själv idag... Kram.

    SvaraRadera
  3. Absolut Helena! Men tror en del strukturerad, målinriktad träning har varit bra för att komma till den nivån att träning blir en självklarhet i livet. Jag vill också göra så mycket fysiskt bara för skoj skull, inte "snöa in" och att det blir tvångsmässigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki! Intressant kommentar. Det har jag inte tänkt på. Jag tror att du har rätt och när man tänker på det så är det en oerhörd lyx att kunna välja. En lyx att ha tiden, förmågan, resurser och kraften att satsa målinriktat och också att bara låta lusten styra. Vilken rikedom!!

      Radera
  4. Cykling är så grymt skönt! :-)

    SvaraRadera