onsdag 21 augusti 2013

You are an Ironman!

"Du är en järnkvinna Helena!" Just det orden uttalades idag och de var riktade till mig. Jag svär ...



Min Ironman! (ser inte jag lite tröttare ut än Roger som precis gått i mål!??)

... Men det handlade inte om helgens Ironamntävling utan bara om jobb ... Däremot fick min Roger höra just de efterlängtade orden uttalas av den välkända speakern när han sprang längs den blåa målgångsmattan. Och ja … jag var super stolt!

Fyra dagar har redan gått och nästa års biljetter, 2700 platser, är redan släppta (men inte slutsålda jag gick in och kollade, kändes nästan lite läskigt att vara inne på den anmälningssidan för ett sådan beryktat lopp). Jag är fortfarande full av intryck efter Ironmanhelgen i Kalmar och Roger som gjorde sin första långdistanslopp, ja han, han är lite trött!

Jag har läst mängder av racerapporter skrivna av de som deltog. Oj vilka starka och känslosamma berättelser. Jag stod i publiken och följde varje minut med spänning och fullständig fascination. Jag hade tänkt att göra ett inlägg och bjuda på min beskrivning, göra ett litet reportage liksom (det är ju det som är mitt jobb) men nej ... läs Ironmanbloggarna, där får du den rätta känslan.
Simningen och starten gjorde starkast intryck på mig. Stämningen var magisk när prästen läste en bön över deltagarna och avslutade med:

"Athletes may the force be with you"

Är man lite skruvad som jag, då faller man direkt. Trots många bilder kablats ut redan så vill jag bjuda på några av mina. Det här är en mini, mini bit av Rogers fantastiska prestation:

Stämningen innan start: Fokuserad, nervös och en smula dämpad.
06.30. "Nu gäller det Roger. Nu är du här!"
Kalmarsund ser spegelblankt ut men ... icke!

Fokus.
Athleterna är på väg ut på piren för att kliva i det 19-gradiga vattnet.

Där ute simmar 2000 som drömmer om att bli en äkta Ironman.

Det är riktigt roligt att vara publik under ett triathlonsim.



Sista simsträckan på väg in mot Kalmar centrum.

I påsarna hänger ombyten för de olika delarna. Bu dags för 18 mil cykling.

Efter 12 mil på Öland får publiken lyfta de allt tröttare tävlanden mitt i stan.

Hela familjen följde loppet med stort tålamod!
Det är nu det börjar på allvar. Roger börjar sin mara.
Just under det här ögonblicket får Roger höra orden "you are an Ironman".



Så stort, så magiskt, vilken glädje och vilken otrolig stämning. Åk dit och upplev det du också nästa år!

Jag kommer vara där igen, Roger har redan köpt sig en plats för Ironman Kalmar 2014.

5 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Jag var aldrig inne i stan på lördagen men väl under onsdagkvällens Minitri. Det var otroligt peppande bara det :-)
    Tack för din kommentar på min blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag får aldrig nog av bilder från detta fantastiska lopp, vilka kämpar! Är så imponerad av dem alla, helt galet långa sträckor som ska avverkas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar! :-) Man blir så galet imponerad!

      Radera