onsdag 7 augusti 2013

Träning på Sjöhistoriska lönar sig

Alla simtimmar börjar ge utdelning. Känslan under tisdagens triathlonträning vid Sjöhistoriska blev överraskande positiv. Träning lönar sig.


Upp ur vattnet. 3 min snabbare än första gången.

Det var ett tag sedan sist. Semester, regn och lite annat stök har bidragit till att veckorna gått sedan jag var med och körde under Stockholm Triathlons träningskväll vid Sjöhistoriska.
Den här veckan blev det deltagarrekord. 174 triathleter var på plats och åtminstone ett 20-tal var skulle för första gången testa ett triathlon. Nästan alla ska vara med den 25 augusti och tävla.

Micke Roséns tips är handfasta och efterfrågade.

Den här gången bestämde jag mig för att lyssna på simexperten Mikael Roséns tips istället för att satsa på att vänja mig vid vattnet och simma in 15 min innan start. Jag ville se hur jag skulle klara mig utan min förberedelse ritual. Därmed fick jag chansen att snappa upp några riktigt bra råd och blev lugnad av att höra att det finns de som ska ställa upp i tävlingen (tom stora starka män) som satsar på bröstsim, till hundra procent. Phu! Simning är en tuff puck för väldigt många. Jag är inte ensam.

För mig blev just den här kvällen den succé som jag så väl behövde. Mina två barn var på plats för att stötta och kolla in vad det är som har gjort deras mamma så besatt.
Dessutom gjorde jag stora framsteg i simmet, crawlade hela distansen och höll pulsen i schack trots en mördande spark i bröstkorgen utdelad av en tung, arg dam och rejält krig kring bojen som alla skulle runda.

Min taktik att ligga långt bak i startfältet för att inte bli överkörd av duktigare simmare är inte helt klockren. Här ligger alla som bröstsimmar och som är färligast med tanke på sparkar och slag. Här ligger allra de långsammaste som faktiskt är betydligt långsammare än den Helena som nött simning hela sommaren.

Strax innan start. Jag håller mig långt bak för att inte hamna mitt i turbulensen.

Jag fick helt enkelt lägga mig i ytterkant för att få fritt spelrum. Trots att sträckan därmed blev längre förbättrade jag simmet med 2 minuter jämfört med förra tillfället.

Totalt kapade jag min tid med 4 min, 39:41 blev min sluttid för 400 m sim, 7 km cykling, 2,7 km löpning. Jag kände mig supernöjd och kunde konstatera att:

  • Jag var lika snabb eller snabbare än flera vältränade män.
  • Jag crawlade hela sträckan och föredrog crawl framför bröstsim.
  • Jag förbättrade tiden ordentlgit trots att jag irrade runt och letade efter min cykel.
  • Jag cyklade och sprang om ganska många.
  • Jag var GLAD när jag gick i mål och löpningen kändes brutalt mycket bättre än sist.

Växling till cykel, andfådd av simning, glad och vimsig.

I mål. Hade krafter kvar att ta i och spurta.
Mina fina barn var med och kikade på vad som tar så mycket av min tid.

Det kommer många som man kan inspireras av under träningarna.

Firade med en god grekisk middag på söder.

I dag har jag lyckat få till ett strukturerat simpass, intervaller om 1x300 meter 3x150 meter plus insim och ett besök på Ikea! Tuffa grejer!

Nu simmar jag så fort jag får tillfälle. Även i regn.

15 kommentarer:

  1. Kul! Vilken bra kväll :)! Grym du är!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt! Och så bra att få träna alla moment.

      Radera
  2. Det här är så sjukt coolt! Igår låg jag vid en sjö och funderade högt på om man skulle ta och investera i en våtdräkt och gå en crawl-kurs. Mitt sällskap bara stirrade på mig... Det är ditt fel!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!! Åh vad kul! Vilken underbar kommentar!! :-) Klart du ska testa det ÄR coolt med simning, i synnerhet i öppet vatten och det är en underbar naturupplevelse. Och det är en större utmaning än man kan tro med frisim! Lite nyfiken på triathlon också kanske ... ??? ;-)

      Radera
  3. Skoj att du förbättrade tiden med så många minuter. Jag tror att det kommer att gå väldigt bra för dig den 25:e.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nina! Jag kommer inte ge upp i alla fall. Det är ett som är säkert.

      Radera
  4. Aha en ny Tri brud på G! :-) Härligt jobbat! Ja mina små godbitar till jyckar är för det mesta med på både löpning och vandring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp! Tribrud var det här! :-) Jag ska spana in dig och dina hundars utmaningar framöver. :-)

      Radera
  5. Åh va häftigt!! Du är ju supergrym du :D Snart Ironman då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Triathlon är häftigt som tusan ... men jösses vad träning jag måste lägga ner om det ska bli en Ironman av det! :-)

      Radera
  6. Men asså du bara fortsätter att imponera! Heja dig!
    Lite smått även inspirera...i alla fall till att ta i tu med träning överhuvudtaget! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mell ... du ska se ... en dag så ...!!! :-)

      Radera