fredag 30 augusti 2013

Spring Helena, spring!

Ja just det ja! Jag har ju Lidingö Tjejlopp framför mig. 10 km tuff terräng efter en sommar nästan helt utan löpning. Jag som trodde att den delen av tjejklassikern skulle bli helt bekymmerslös ... I bland blir det ju inte riktigt som man tänkt.

Riktigt stolt över den här fina finishertröjan!

Årets triathlonsatsning är avklarad och nu när jag börjar blicka framåt så hamnar fokus på löpning och klungkörning med cykeln, innan vintern kommer och skidorna ska fram. Löpningen vill jag få igång igen eftersom min sista del av tjejklassikern närmar sig med stormsteg. Dessutom vill jag ju bli en bättre och starkare triathlet – såklart.

I dag tog jag min fina finishertröja från Stockholm Triathlon ut på en liten tur runt i Gustavsberg och en bit ut på Ingarö. Tyckte den behövde luftas lite. Och nu när jag börjar rulla igång löpningen igen så behöver jag allt styrkan från det loppet för att få lite fart på benen. Benen och benhinnorna som faktiskt tycks ha läkt, tack vare att jag hållt mig i skinnet och sprungit ytterst lite under sommaren.

För att förebygga återfall kör jag med 2XU Calf Guards, kompression för vaderna och det lutar åt att det är en vinnande strategi. Jag springer nu helt smärfritt. Jag köpte dem dagen innan tävlingen förra helgen och under loppet glömde jag helt bort att jag haft ont. Så det var väl investerade pengar.

Solen sken mellan molnen. Grönskan längs vägen är så där härligt sensommarfrodig. Jag höll jämn distansfart 5:30 tempo i 8 km. Det här kan jag. Det här känner benen igen. Farten, rytmen. Känslan i kroppen.

Inagrö. Perfekt för löpning. Vackert, bra underlag och lagom kuperat.
 
Jag fick kämpa de första kilometrarna men jag känner mig ändå starkare i kroppen än någonsin. Rakare hållning på något sätt, haha!
Triathlonträningen har haft någon form av effekt, det är tydligt. Efter nästan 6 km la sig pulsen nästan helt. Det kändes som en seger!

Löpningen finns där. Nu ska jag se till att plocka fram den. Ska bli spännande och se vart det leder.

Redo för en höst med löpning och klungkörning i fokus.

10 kommentarer:

  1. Du kommer klara terrängen som om det var en promenad på en gågata. Din kropp är stark. Så jäkla cool tröja. Erkänner öppet - är avis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är jättestolt över den tröjan!! Helt klart. Jag kommer att få kämpa under det där loppet, men det ska bli kul!

      Radera
  2. Va kul att du ska springa lidingö tjejlopp. Jag har gjort det två gånger och tycker det är en riktigt rolig mil. Du kommer fixa det galant :) Tjejklassikern är superkul att genomföra! Nu håller jag på med en svenska klassiker :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Det där med en hel klassiker det tål ju att tänkas på. :-)

      Radera
  3. Snygg tröja. Att bära den med stolthet lixom!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Äntligen. Men jag är ödmjuk och tar det försiktigt.

      Radera
  5. Snygg tröja på en grym tjej! Calf guards är så skönt att springa med! Härligt med en skön känsla! Det kommer gå toppen på Lidingö! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)
      De gör underverk de där kompressionsgrejerna. Sjukt dyra för så lite tyg med värd varenda krona.

      Radera