måndag 30 december 2013

Progressivt långpass & mellandagspromenad

Det här var ett efterlängtat pass. I går ville jag se om jag har något tryck i benen. Orkar jag trycka på under ett långpass?

Mitt i mellan jul och nyår. Söndag morgon, kl 08:00. Inte en kotte ute. Inte en bil. Jag älskar den där känslan av att på lätta fötter tassa längs tomma gator och njuta av stillheten och det vackra blå, vinterljuset.*

( * Norr om polcirkeln, t ex i Kiruna, är den blå timmen, timmen precis innan gryning eller skymning, ett påtagligt vardagsfenomen. Här i Stockholmstrakten med all gatubelysning kanske man inte tänker på det så ofta men den vackra färgen uppträder även här.)

Det var inte svårt att stiga upp 07:15 trots jullovet. Jag hade sett framemot upplägget progressivt långpass, en bra intervallform om man satsar på lite längre distanser:

5 km i 5:40
5 km i 5:20
5 km i 5:00

Jag som måste kriga för att fixa 5:00 tempo under en längre sträcka visste att detta var lite over the top och dessutom var benen slitna efter ett tufft 55 min spinningpass dagen innan. Och jag hade rätt. Jag höll inte riktigt. Men jag blev nöjd och hade kul.

Först och främst hade jag svårt att hålla ner tempot i början. Första kilometern gick riktigt långsamt, sedan gick det hela tiden lite för fort. Och när det var dags att öka till femtempo (jag blev lite nervös, ville så gärna fixa det) var jag mitt i en seg uppförsbacke och landade på 5:10, 5:09, 5:12, 5:02 och sedan 5:17. Så nix ... jag är inte där än. Benen ville liksom inte röra sig snabbare. De var trötta men jag var glad ....

(.... tills Roger kom hem och kvittrade över att han sprungit 20 km i 4:45 tempo ... Morr!!! Hans kropp svarar på träningen mycket bättre än min ... jag sliter och sliter!!)

Efter löpningen fick min trötta kropp en härlig promenad i en underbar skärgårdsmiljö som badade i vintersol. Jag träffade en av mina allra bästa vänner Anna. Vi gick och gick, pratade och avslutade med en fantastisk god fika i Nyckelviken, i Nacka.

Härligt med sol, sol, sol!!!
Vad härligt det ska bli i sommar när det är dags för open water-sim igen.
Mina goda, goda vän Anna. Vi har promenerat många mil ihop under åren.

Nyckelviken i Nacka. Mitt första besök trots 15 år som Värmdöbo.
Korvgrillning och djurklappning för barn.

Här hittade vi Stockholms godaste blåbärspaj!

1 kommentar: