fredag 27 december 2013

Uppdatering pågår

Hej bloggen! Och god fortsättning alla fina läsare. Här pågår uppdatering av hela mitt system. Det är en tradition jag har vid jul; Jobba järnet, ta semester, förlora mig i ledighet helt, fullt och totalt. Därför har jag varit lite tyst.

Morgonjogg den 21 dec. Regningt, milt och riktigt skönt. 5,6 km 5:30 tempo.

Jag tillhör de där som förhåller mig lite kluvet till julen. Visst är det mysigt att se barnen glada och jag älskar att packa in fina presenter i juligt papper, överraska och hitta på det där lilla extra. Problemet är bara att det blir rätt mycket press av allt det där och var och med vem bör och ska man fira jul med? Blir alla nöjda?

I år blev resultatet lite bandad kompott. Både bra och dåligt. Jag är dock nöjd med att jag lyckades handla de flesta klapparna helt utan att stressa och jag lyckades planera så pass väl att jag dessutom har fått in all den träning jag önskat. Det är bara bloggen jag inte hunnit med.

Jag älskar att träna när jag vet att alla andra tycker att det är lite tossigt.
Dan före doppare dan bestämde jag mig att inte låta mitt inplanerade distanspass, som jag inte hann med på söndagen, gå förlorat. När många andra rusade runt som bäst i butiker så snörde jag på mig mina Asics (som jag har kommit fram till är på tok för tunga att springa med ... som klossar ... måste köpa nya) och tog sikte på min tuffaste runda här hemma på ön.

18 km som är allt annat än flack. Den här turen är perfekt för mig som ska springa Lidingöloppet nästa år. Backarna är hånfullt långa, sega och många. Men omgivningarna är vackra. Här kan man vila ögonen på vackra skärgårdshus, sträcka ut blicken över vattnet, hästhagar och heja på en och annan islandshäst.

Känslan var stark. Jag höll 5:40-5:30 tempo och ökade farten vid 15 km till 5:08. Det kändes bra.
Riktigt bra.

Under veckan som jag har varit bloggledig så har jag, förutom distanspasset, även spunnit ett pass och betat av ett 12 km löppass + två kortare löppass om dryga 4 km (bättre än inget när tiden är knapp och när jag springer kort så springer jag hårdare: 5:00). I dag blev det även lite stillsam styrketräning men nej, jag var inte särskilt sugen så jag fick övertala mig själv att genomföra ett gäng marklyft, ryggövningar och lite bröst. Jag är helt enkelt djupt nere i min vanliga julkoma. Sover länge, får inte så mycket gjort (jag gjorde dock bra ifrån mig på mellandagsrean idag: En fin skinnjacka, en stickad tröja, en cool t-shirt, i sjal och en kavaj!) och trivs rätt bra i soffan med en film.

Blåsigt, grått men vackert. Med rätt kläder blir löpturen en ren njutning.
Och så kom tomten till slut med helt nya fina långfärdsskridskor med pjäxor!

5 kommentarer:

  1. Låter som en bra jul! Och skönt att träna när andra stressar runt... ;-)
    God fortsättning!

    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Ja, det är ren och skär lyx. God fortsättning till dig också.

      Radera
  2. Är det inte det som julledigheten är till för - soffmys ;-)? Jag hamnar där varje kväll (och ibland på dagarna)! Det är precis som du skriver, en omstart efter en massa jobbstress in i det sista. God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Julen... Visst är det härligt med barnglädje, men är det värt det på bekostnad av många vuxnas stress inför det? Och denna köphysteri som ska inträffa just den månaden. Vi försöker att sprida ut det över året, vi köper grejer till os själva och dottern när det behövs och hoppas fortsätta med det även när hon blir äldre...
    Träna i juletid är bara sååå underbart. Kanske lite för att man då väljer sin hälsa framför typisk julstress? Jag lyckades dessvärre dra på mig en dunderförkylning 18 december och är sjuttsiken knappt träningsbar ännu. *fresterande*

    Önskar dig en riktigt god fortsättning nu!

    Kram

    SvaraRadera
  4. God fortsättning!
    Låter underbart med dina löppass. Jag saknar mina, har en eländig hälsporre, men nu har jag varit duktig att vila hälen ordentligt så nu hoppas jag snart kunna komma igång igen :).

    Ha det! /Jennifer

    SvaraRadera