söndag 6 oktober 2013

Dubbelt upp för benen

Mycket tid i vattnet. Intensiv träning. Det är verkligen receptet på utveckling. I dag fick jag gå hem från simhallen med känslan att jag kommit på något nytt och bra – igen.



Dagens simpass

200 insim
4x50 benspark med fenor
6x25 benspark
4x50 benspark
10x50 hårt (bara jag simmar blir känslan "hård")
100 m löst

I simhallen fanns det två banor snabbsim öppna idag. Riktigt lyxigt. Och vi var bara fyra, fem personer som behövde dela på den. Passet med benspark brände rejält i baksida lår och var frustrerande jobbigt. Syftet är att jag ska hitta den rätta rörelsen som ska börja från höften och fokusera på flytläget så att fötterna verkligen håller sig nära vattenytan.

En liiiten bild kan man väl bjussa på ...

Övningarna gav resultat. Det känns riktigt häftigt att få upp lite mer fart i vattnet. Jag fick massor av beröm från Roger och när jag avverket dryga timmen i vattnet, simmat fokuserat och dessutom tvingats hantera en smäll i form av att plötsligt och helt oväntat bli övermannad av vattenrädslan, så var jag helt slut.

Efter dagens känslostorm så inser jag att jag är tvungen att kämpa massor mentalt när jag simmar. Det finns bara en sak att göra – se till att komma över det en gång för alla.

Precis innan middag fick jag till ett löppass och mitt första med min nya fina Garmin-klocka.

8 km, 5:10 tempo. Kroppen var inte helt med på noterna. Jag låg på ganska hög puls och backarna var sega. Med andra ord fick benen jobba för andra gången idag. Och oj vad middagen smakade gott när jag väl var hemma.

Med den fina klockan på armen så ser jag ju grymt proffsig ut.


3 kommentarer:

  1. Vilket pass! Bra jobbat! Köra ben i bassängen är så sjukt jobbigt, det tar som tusan! Kan tänka mig att middagen smakade extra bra sen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det tar ett tag innan man kommer på hur de där benen ska sparka för att få effekt. Nyttigt!

      Radera
  2. Fasen va duktig du är!!! :-)

    SvaraRadera