lördag 5 oktober 2013

Nu börjar bassängkampen

Underbara lördag. Får kaffe på sängen. Äter en knäckemacka med tjocka skivor ost. Grabbar ett paraply och promenerar till simhallen i duggregnet. Taggad. Beredd på att kriga med mig själv i vattnet.

 

Bäst att ta en bild innan simglasögonen varit på ... :-)

Simma i bassäng i baddräkt är inte samma sak som att simma ute i våtdräkt. Många tycker det är tuffare att simma open water. Jag känner tvärtom.

Simhallens alla ljud, klordoften, färgen i vattnet och anblicken av kaklet i bassängboten triggar en ond gammal nerv som sitter inbäddad i mitt medvetande. Som skrämmer. Som får pulsen att öka.

Nu är det hög tid att ta upp simträningen igen. Det har gått ett par veckor sedan jag simmade sist och njöt bland höstloven och firade avslutningen på en galet lång öppet vatten-säsong och alla mina framsteg.

I dag startade jag vinterns simträning och de här passen kommer inte av sig själv. Jag måste kämpa. Men jag simmar. Hela 50-metersbassängen. Fram och tillbaka under en hel timme.

Min teknik sitter inte klockrent. Jag vet inte riktigt hur man gör med benen och det har jag tänkt råda bot på genom att gå en simkurs, som börjar på måndag. Det blir en mix för nybörjare och fortsättning för mig som har kommit en bra bit på väg. Det ska bli spännande.

För att få till känslan tvingade Roger mig att ta en platta och kicka mig fram och sedan tillbaka längs bassängen. Sedan försökte jag applicera exakt de rörelserna när jag tog ny sats i vattnet.
Gladast var min Roger över mitt simmande. Som vanligt när jag inte tycker att jag presterar tillräckligt bra blir jag lite sur. Men tack vare benövningen fick jag upp farten lite mer och den totala känslan blev betydligt mycket bättre.

En bastu. Promenad hem. Jag bloggar och min älskling fortsätter att pyssla om mig. En vällagad, mättande omelett landar vid min dator. Den smakar riktigt gott tillsammans med en blåbärsshake!

Det går inte att inleda helgen på bättre sätt. Nu ska jag ta en kaffe med min gamla farmor. Ikväll blir det middag på Petters nya krog Käk, och så bio med goda vänner. I morgonbitti ... då blir det andra ronden i simhallen.

Ren mat. Enkelt. Det gör så himla gott i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar